Basile e a so arti
di Annalisa Saccà
Pasquali Basile, natu a Missina e trasferitusi di giovani a Terracina, è essenzialmenti
'n' artista ellenicu. Ma facemu attenzioni ô termini "ellenicu," ca nta stu
cuntestu non si riferisci ô piriudu classicu di l'arti greca (mità dû quintu seculu -
fini dû quartu seculu aC ), ma ô piriudu dû mediuevu ellenicu ca cuminciau câ
transmigrazioni ntâ Grecia e dopu ntâ Magna Grecia dì Dori (ca appuntu ccà divintarunu
Elleni) e ca è caratterizzatu dû stili geometricu (X-VIII seculi) e ca havi a so cchiù
auta forma d'espressioni
artistica ntâ pittura vasculari.
In Basile non ci sunu anfori, né leKythoi, o vasi supra a li quali lassari a propria
personali calligrafia pittorica, eppuri è comu si ci fussiru. I so quadri nni sunnu
testimoni. Non sunu tili, ma cumpensati di lignu, mai rettiliniari, mai cunfinanti, ma
fatti a forma di ovali, senza spiguli, oblunghi, comi si vulissiru continuari un discursu
già cuminciatu e a lassari interrottu un discursu ca s'havi a finiri. Eccu allura
figurazioni di corpi muzzi, testi tagghiati, vrazza monchi (vidi quadri comu
"Annunciazione", "I collezionisti di Murici",
"Il Ratto di Venere",
"Vulva Lactuca" "Amanti" ), ca rimannanu a na interezza ca è fora dû
spaziu pittoricu dû tavulatu, ca î mudella î cunfina senza rennirli rigidi, anzi
pirmettunnici di raccuntari u spaziu dâ so assenza.
Basile allura è ellenicu. E ellenicu
voli diri suprattuttu geometricu. Ma non si tratta sulu di geometria di formi assai comuni
a tanti artisti. Chidda ca domina u scenariu artisticu di Basile è a geometria dû
spiritu.
.............Un spiritu geometricu ca
cummina i so signi quasi in manera architettonica in modu ca a distribuzioni di
formi riproduci u ritmu e l'articulazioni d'un ordini armonicu. "I Collezionisti di
murici " di Basile è un ottimu esempiu di stu modu di prucederi.
A forma dû circu, dû triangulu e dû rettangulu sunu rappresentati in alternanza nta
l'ovali
matericu dû compensatu . L'effettu gestalticu è di na triangolazioni acentrica cu tri
figuri triangulari, a testa di li quali assemi a li vrazza duna vita a altrettanti
trianguli ca si moltiplicanu nta l'effettu dî vistiti, trianguri puru iddi, però
smanciati dî formi circulari dî minni e di cosci. Sti figuri parunu assittati attornu a
un probabbili taulu ca si pari rettangolari ntâ prospettiva è inveci ntâ so
bidimensionalità un triangulu acefalu puru iddu,cumpinsatu però di una dî tri figuri
suprammisi ca forma un effettu armonicu cu ddi figuri ca ci stannu a latu. Insumma un
giocu raffinatu di formi ca cumparunu e scumparunu, sciugghiennusi in pura armonia comu
nta na fuga musicali.
Si u spiritu geometricu di Basile
servi a cuntari diacronicamenti a tissitura dâ so opira, accussì radicata ô so passatu
ellenicu, a scelta dî cuntenuti catapulta sincronicamenti a l'artista nta l'epuca muderna
presenziata cu na unica e ricurrenti immagini, strumentalizzata a rapprisintari
l'accadimenti di l'anima: a fimmina.
A fimmina in Basile funziona comu
geroglificu ca ô stissu modu dâ pittura egiziana pî mura, servi pi cuntari pezzi di
vita, o ntô casu di Basile un muvimentu dâ psichi, a secunnu dû quali autri pittogrammi
si cci trovanu vicinu. Pi chistu putemu diri ca è un simbulu ca rimanna a quacchi autra
cosa, circannu di dari i connotati a l'autru, ca s'incarna di vota a vota in svariati
figurazioni ca Vito Apuleio giustamenti denominau "travestimenti". Basta pinsari
â cullezioni d'incisioni priparati pû libru di Mario Guidotti Il Centro e il Labirinto
(1994). Ccà a classica e ricurrenti figura fimminili basiliana si ricostruisci sempri
nova e cacianti tramiti quacchi elementu usatu scenograficamenti. Si passa accussì dû
cappeddu e trumma/citofunu di Fellini, â moltiplicazioni figurali di l'eco, ô gettu
d'acqua dâ Sorgente , ê jammi multipli dû Cerchio â deformazioni figurali dû Vascello
e a l'elementu talassicu ntô Rischio di Naufragio. Na cullezioni, chista, ca si concludi
cu l'ultima incisioni dû libru Il Silenzio, unni u tipicu corpu fimminili di Basile è
sostituitu di na basi c'un fustu/frammentu di culonna scanalata supra la quali si iazza na
facci duci e allungata c'assumigghia ô stissu tempu â riggina Nefertiti e a li cariatidi
di l'Eretteu. A capiddatura esaggirata ê lati e un pocu chiatta di supra comu si vulissi
fari vidiri un capitellu, si presta comu continuazioni dâ culonna a suppurtari un pisu
assenti . Infini a prisenza schiaccianti dâ zona umbratili ca sovrasta u profilu di
fimmina e l'assenza dû corpu/palora, si iunciunu a rapprisintari u silenziu nta nu spaziu
nudu , fattu cchiù priziusu sulu di na cullana ca, pusata supra u coddu dû ritrattu, ni
accentua a regalità.
 figura fimminili in Basile ntâ so
bimidimensionalità di affrescu arcaicizzanti, evuca a cultura apollinea e, ô stissu
tempu, l'atemporali dionisiacu nta l'anima. Accussi u profilu, a forma triangulari o
circulari dî capiddi, paralleli â triangulazioni dî vrazza spissu in monobloccu cû
bustu velu/corazza, evuca n'antica divinità unni li minni suggerisciunu l'immagini dâ
granni matri dispensatrici di fertilità.
Ma dû cintu 'n sutta, pi dirla ccu
Dante, è tutta n'autra cosa. U dionisiacu ca guverna l'istinti e i pulsioni scuri di
l'animu si trasformanu e si sciogghiunu ntâ maliziosità tentatrici d'un nodu ca vulissi
incantari.
E allura non è sulu a ricurrenza di
un natichi scuperti ca svelanu i pulsioni sessuali ca sunu trattinuti dâ cintura a ghiri
supra, ma sunu soprattuttu l'elementi dû vistiariu comu i giarrittieri, i pon pon, i
tacchi a spillu, recuperati usannu a manera postmoderna di na tradizioni ca va dû
Decadentismu ô stili Liberty a la Belle Epoque, a stabbiliri i reguli dû giocu, unni
l'avvertimentu dâ sensualità, frinata e cuntrullata dû riguri geometricu supira a
sensualità stissa. (Pensu a li "Amanti" unni u desideriu si traduci nta na
coscia divaricata vistuta di giarrittera, pon pon e taccu a spilla supra la quali si posa
cu ducizza fittu fittu a figura di l'amanti senza facci.)
Discepulu dâ tradizioni mediterranea, Basile ha travagghiatu usannu varii materiali.
L'incisioni ci pirmittiu di
scupripri un munnu arcaicu chinu di misteri, a pittura ci desi tonalità volumetrichi
novi, e l'esperimenti cû bronzu ci desi l'opportunità di dari spissuri e fisicalità ê
so figuri bidimensionali..
Ntâ pittura di Basile dominanu i culuri ancestrali comu i culuri dâ terra e dû mari .
Nun sunu mai vivi ma sfucati, parunu cuperti di na patina sbiadita ca ci da ôstissu tempu
u culuri circulari di l'atemporalità.
In "Offertorio," pir esempiu, u blu liniari e staticu dû mari dominanti ntê
vistiti e capiddi
cedi davanti ô culuri circulari e mobili dâ terra/madduni dû corpu (chiappi e minni).
L'effettu finali è chidu di na dilicata sensualità e tinnirizza espressa
iconograficamenti dû gestu dâ figura ca offri na conchiglia: u fruttu eroticu dû
piaciri godutu.
Narraturi di formi archetipali, evucaturi di mudelli arcaici respirati ntâ terra
siciliana , Basile
comu artista è oggi n'aneddu di congiunzioni tra un passatu ripropostu attuali e un
presenti anticu rivisitatu.
From ARBA SICULA
Journal of Sicilian Folklore and Litterature
Nunbers 1 & 2 Spring & Fall 1996
St. John's University . New York